fredag 10 juni 2011

Bilisterna ska betala politikernas svek och inkompetens

Allteftersom trafiksituationen i Stockholm blir allt värre så visar etablissemangspolitikerna ännu en gång att man är en del av problemet och inte lösningen. Nu vill man dubbla "trängselavgifterna", den speciella skatt som man lagt på Stockholmare som äger motorfordon.

Det finns säkert en kategori människor som är så lättlurade att de tror att den här skatten har något med miljö att göra. De brukar kallas miljöpartister men även inom borgligheten har man anmanat samma mentalitet, något som visade sig tydligt efter förra valet och den kovändning man gjorde med synnerligen ihåliga hänvisningar till ett valresultat där majoriteten faktiskt röstade nej till trängselskatten. Men med trixande med siffror, arrogans och förbannad lögn så låtsades man ändå vara goda demokrater och drev igenom trängselskatten ändå.

Trafikkaoset i Stockholm beror inte på att stadens (och Sveriges) hårt beskattade bilister betalar för lite.  Den beror bland annat på :

* Decennier av usel landsbygds- och småföretagarpolitik som gjort det allt svårare för människor att kunna försörja sig på sina hemorter.
* En massinvandring som tillför tiotusentals människor till våra storstäder varje år utan att vi egentligen har ekonomi, bostäder, arbetstillfällen eller infrastruktur för att kunna klara anstormningen.
* Utbyggnaden av infrastrukturen i Stockholm ligger säkert tjugo år efter andra jämförbara städer i Europa. Inskränkthet, kortsynthet och en illvillig trafikplanering hos de styrande har inte gjort saken bättre.

Ett bra exempel på det är det fram till nyligen var omöjligt att åka runt Stockholm med bil utan att trafiken istället leddes in på trånga gator som sedan straffbeskattas för att det uppstår köer...

Politikerna bröstar sig över att Stockholm är Sveriges ekonomiska motor. Det döljer egentligen bara  bedrövliga misslyckanden hos dem själva, Stockholm har ekonomisk tillväxt trots dem och inte tack vare dem och än värre visar det hur man har svikit övriga Sverige.

Vi behöver politiker som löser problemen, inte skapar dem och sedan tycker att lösningen är att göra dem ännu värre.

DN, DN, DN,

3 kommentarer:

  1. Det finns ingen stor stad i världen som har lyckats bygga bort trängseln i trafiken. Det är inte sannolikt att Stockholm skulle kunna bli den första. Fler vägar medför bara att ännu fler väljer bilen i stället för att åka kollektivt. Därför kommer det alltid att vara precis så mycket trängsel på gatorna att tidsvinsten för bilisterna motsvarar merkostnaden jämfört med att resa kollektivt. Genom att öka kostnadsskillnaden mellan bil och buss kan man förskjuta balansen så att fler väljer bussen.

    Det finns dock ett enkelt, billigt och snabbt sätt att lösa problemen. Med ett smart samåkningssystem (instant ridesharing) kan alla få snabbare och billigare resor. Tekniken finns (se t.ex. www.citihaiq.se). Det som saknas är bara social acceptans och politisk vilja.

    Björn Abelsson

    SvaraRadera
  2. Words, words, words

    SvaraRadera
  3. Re Björn Abelsson.
    Givetvis kan man inte bygga "bort" trafiken.
    Däremot kan man bygga så man styr strömmarna så effektivt som möjligt, idag är det bara Essingeleden och Södra länken som har nån form av kringleds funktion.
    Norra länken skulle ha varit klar för åratal sedan men stoppades va en korkad utformad lagstiftning och kortsynt miljöaktivister.
    Det som borde byggas genast är en Österled och därefter en förbifart Sthlm.
    Efter det kan man börja experimentera med trängselskatt.
    Det smartaste hade varit att höja parkeringsavgifterna inne i stan, men det drabbar politikerna och Södermalmsjournalisterna så det låter man bli.

    SvaraRadera