Det rapporteras att Schweiz ska köpa JAS 39 Gripen. Det är en stor affär och ger en viktiga inkomster och arbetstillfällen under de kommande åren som annars verkar gå mot ekonomiskt mörker.
Det är dock de inledande kommentarerna till affären från schweiziskt håll som är intressanta och känns symptomatiska för Sverige av idag. Gripen valdes inte för att den var bäst, den valdes för att den var okej, framför allt priset. Schweiz har få krigshot på horisonten och kan i den bemärkelsen nöja sig med en andrasortering.
När andra världskriget tog slut var schweizerfrancen och den svenska kronan lika mycket värda. När det här skrivs får man betala 7:52 kr för 1 schweizerfranc. Det speglar också utvecklingen i våra länder.
Sverige och Schweiz placerades under en stor del av efterkrigstiden in i samma fack av omvärlden. Små, harmoniska, välskötta, neutrala (även om det i Sveriges fall till stor del var skitprat) och världsledande i det de företog sig. Det räcker att förstrött bläddra i även en av våra mer politiskt korrekta dagstidningar så är det uppenbart Sverige inte längre är kvar i det facket. Följer man regimkritiska bloggar som Avpixlat så inser man att vi snart inte ens kommer tillhöra andrasorteringen tack vare vårt etablissemang, vars inkompetens tagit sig närmast bibliska proportioner.
Så när schweizarna med nära nog ett beklagande väljer JAS Gripen för vi är ju i alla fall prisvärda och de räknar ändå inte med att behöva använda den i vredesmod så uppfattar undertecknad det som en träffande kommentar om Sverige av idag.
Med det sagt är det ändå glädjande att de valde Gripen.
Tillägg: Artiklar rörande gripenaffären ur Neue Zürcher Zeitung och 20 Minuten, två av Schweiz största tyskspråkiga tidningar.
DN, DN, AB, GP, Exp,
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Du har inte en aning om vad du pratar om. Konkurrenterna, Eurofighter och Rafale är stora tvåmotoriga flygplan som naturligtvis flyger längre, snabbare och tar mera last, men vad ska Schweiz med dessa åbäken till? De är byggda för stora länder med stormaktsambitioner och kostar därefter. Rafale har inte sålts till något annat flygvapen än det franska, och Eurofighter har sålts till dem som har givit efter tyska påtryckningar.
SvaraRaderaDen schweiziska valutan är övervärderad vilket är en stor börda för schweizarna, som gör allt för att sänka dess värde. Det visar bara hur marknaden ser på schweizerfranken i relation till andra valutor idag vilket har boostat upp den.
Jag håller med om att vi har tappat vår starka position från 60-talet i fråga om kronans värde och vår köpkraft. Då var vi på tredje plats i världen, efter USA och.... Schweiz, men du tycks inte förstå varför och framför allt kan du inget om flyg.
Flygplanet är högst kompetent för sin roll. Våra politiker kan man tyvärr inte säga samma sak om.
Naturligtvis så finns det folk som är missnöjda med beslutet, särskilt de som kanske lobbade för någon av de förlorande alternativen. Naturligtvis så är det ju dessa som får göra sig hörda i svensk jante-media.
SvaraRaderaNär man utvärderade Gripen i Schweiz använde man sig av JAS 39D. Denna version är fullt kapabel att utmana både Eurofighter och Rafale på de flesta fronter, men har tack vare ett betydligt lägre dragkraft/viktförhållande lite svårigheter på höjd, där Gripens annars så suveräna aerodynamiska utformning inte har samma fördelar som på låg och mellanhög höjd. Den version som förmodligen nu skall brukas av Schweiz har 20% mer motorstyrka och kan således även hänga med de stora grabbarna på höjden, men för ett betydligt lägre pris.
Jag kommenterade inte JAS tekniska prestanda eller påstod att det skulle vara ett dåligt plan. Det jag tyckte var intressant var schweizarnas ljumna entusiasm på regeringsnivå över sitt eget val och gjorde reflektioner kring det.
SvaraRadera