fredag 21 januari 2011

Digitala spottloskor

Jag börjar i fel ände när det gäller avslöjandet om Bildt och Billgrens försök att bromsa den irakiska massinvandringen till Sverige, nämligen med "Twitterstormen" som SvD rapporterar om. Man märker direkt att de varit ganska selektiva med vilka som anses storma och om vad. 

Man tar upp samma pk-megafoner som alltid, Lena Sundström, Yvonne Ruwaida samt en del andra med samma åsikter men som ingen hade en aning om att de fanns förrän de blev citerade i den aktuella artikeln. 

Jag ställer mig inte bara skeptisk till urvalet där intellektuella bromsspår som Lena Sundström och Ilona Szatmari Waldau (vänsterpartistiskt kommunalråd i Uppsala) lyfts fram. Jag ställer mig skeptiskt till att man baserar en artikel på vad som twittras.

Twitter är det offentliga samtalets motsvarighet till toalettklotter. Det är till för människor som inte klarar att skriva mer än en mening eller två åt gången och har sina själsfränder i dem som inte klarar att läsa mer. Än värre är de som tror att de rutinmässigt kan förmedla något viktigt på det viset.

Nu ska ingen tro att jag har något emot det kortfattade och kärnfulla. Tvärtom. Att vara lakonisk är en försummad konstform, i synnerhet i en tid av massivt pladder som denna. 

Det är också där min stora invändning mot twittrandet ligger. Det blir bara ytterligare en digital bullermatta utan innehåll. Det är ytterst få i Sverige som behärskar konsten är uttrycka något relevant på en eller två meningar, särskilt när det rör komplicerade frågor. Det blir i bästa fall en slogan. Ett sätt att posera utan att avkrävas en förklaring av eller ens en motivering för det man tycker. Det finns också gott om exempel på hur det blir ett verktyg för de korkade och illvilliga att mobba dem de ogillar, så som man gjort mot Marcus Birro

I ljuset av det så förstår jag att maktens megafoner har tagit Twitter till sina hjärtan. 

Läs gärna Politiskt inkorrekt och Snaphanen som tar upp avslöjandet om Bildt och Billström.

Tillägg 1: Läs även Oskoreis klarsynta och vassa bloggpost i ämnet. 

Tillägg 2: Mitt andra inlägg i ämnet, Blåkullavänstern på krigsstigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar