onsdag 26 januari 2011

Den ohälsosamma ateismen

På SvD Brännpunkt finns idag en debattartikel om hur forskning visar att människor med och tro mår bättre fysiskt och psykiskt än ateister.

Det är egentligen inte så konstigt, människan är i grund och botten en religiös varelse. Oavsett vilken tidsperiod, världsdel eller civilisation man studerar så återfinns alltid religionen där som en röd tråd i den mänskliga gärningen. Vissa perioder och kulturer var mer profana än andra, men religiositeten fanns alltid där.

Det betyder inte att man kan likställa all religion, eller att alla religioner är lika goda. Precis som med ideologier finns det en skala från det helande till det förstörande och hatiska. Min poäng är att människan har ett starkt behov av det andliga.

I det ljuset är den våg av ateism som svept över Västvärlden det senaste seklet en intressant historisk anomali. Jag överlåter åt mer kunniga att analysera varför, men man kan konstatera att marxismen och kapitalismen gjorde gemensam sak mot allt sakralt som stod i vägen för deras materialism. De gjorde ett mycket effektivt jobb, i synnerhet i Sverige.

Kanske är det därför som svenska ateister ofta reagerar med ett sådant ursinne när religiositet kommer på tal? Man har redan korat sig till segrare i den existentiella dragkampen och ändå dyker människor med Tro upp gång på gång. I kommentarsfältet till debattartikeln i SvD upprepas samma mönster som alltid i de här sammanhangen; ateisterna blir rasande när något som strider mot deras världsbild torgförs.

Allt för ofta beter man sig på samma sätt som man anklagar de religiösa för att göra. Man är dogmatisk, intolerant och oemottaglig för argument. Man kastar ur sig begrepp som förnuft, upplysning och rationalitet som om de vore magiska amuletter man kan skrämma bort sina motståndare med.

Man gör vetenskapen till sin religion som om den skulle rymma färre motsägelser, maktmissbruk och förbrytelser än organiserad religion. Oppenheimers atombomb? Habers Cyklon-B? Rashygien och tvångssterilieringar? Neurosedyn? Allt detta var resultatet av vetenskap som ansågs vara av yppersta klass när det begav sig.

Vill man hoppa till vår tid kan global uppvärmning, genusteori, mångkultur och genmanipulering nämnas. Alla dessa är uppburna vetenskaper vilka erhåller enorma resurser då de anses ge nyckeln till den ljusnande framtid vi lovats av Makten.  

Då förlitar jag mig hellre på Gud.

Vetenskapen har fört mycket gott med sig, men den ska inte sättas på piedestal mer än något annat skapat av människohand.

Lite mer ödmjukhet från ateister såsom Humanisterna skulle inte bara vara klädsamt, de skulle kanske också må bättre av det?

5 kommentarer:

  1. http://tankarurettintellekt.blogg.se/2008/november/intelligens-och-religios-tro.html

    = u r dumb

    SvaraRadera
  2. Tack för att så du tydligt illustrerar mitt inlägg om den ateistiska mentaliteten.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du gör väldigt märkliga jämförande..
    Att säga att global uppvärmning och genus är samma sak som atombomben och rashygien är väl att dra det lite väl långt?

    Jag skulle kunna förstå en jämförelse av förföljelsen av kvinnor genom beskyllning att de är häxor och korståg med andra världskriget och rashygien.

    Sen kan det vara värt att bemöta din framtida kritik "det är historia inom kristendomen" med att det även är historia inom vetenskapen.
    Tids perspektivet är ganska irrelevant, då alla "vetenskaper" går framåt hela tiden.

    Visst finns det många ateister som är helt galna i sin "tro" på att de har rätt. Jag vill bara säga att en alltför stark övertygelse över att man har rätt är ganska onyttig för framsteg, det som för vårat samhälle framåt är motbevisning av övertygelser!

    Då du väljer att lägga din tro på gud, väljer jag att ställa mig väldigt tveksam till att gud existerar, och i och med att varken du eller jag kan bevisa att han finns så blir det enligt mig mer troligt att han inte finns.

    Det jag tycker är komiskt är att troende gärna tar till vetenskapliga forsknings resultat för att visa hur bra tro är, då de inte på något sätt kan bevisa sin egen tro.

    Det är väl just därför det kallas tro.

    Mvh
    Agnostiker lutande åt ateism

    SvaraRadera
  4. @Agnostiker: Du ska få ett svar på din kommentar de kommande dagarna. Beklagar att det dröjer.

    SvaraRadera
  5. @Agnostiker. Min poäng rörande vetenskapen är att den lyfts ofta fram som lösningen på alla problem och religionens motsats men synar man vetenskapshistorien i sömmarna så ser man att den är lika fläckad av maktmissbruk, mygel och att vara ett redskap för tyranni som organiserad religion.

    Jag håller med dig om att all fanatism är skadlig.

    SvaraRadera